Beginnen met Karten

Een kart kopen

Veel mensen willen na een tijdje met huurkarts te hebben gereden sneller, en verder in de kartsport. Goede inlichting is daarbij nodig, want karten is een dure sport, en het zal zonde zijn als je na een paar maanden te hebben gereden erachter komt dat je een verkeerde aankoop hebt gedaan. Veel vragen op internet(forums) gaan ook telkens weer over het onderwerp een kart kopen. In dit verhaal loop ik een aantal dingen door die van belang zijn te weten voor je een kart aanschaft, maar ook hier geldt, laat je niet alleen leiden door dit verhaal, maar vraag ook handelaren, en luister wat ze zeggen! Natuurlijk moet je hun verhaal met een korreltje zout nemen, aangezien een handelaar ‘zijn’ merk naar voren brengt, en helemaal promoot. Vraag daarom ook aan karters op het circuit wat hun meningen zijn, en probeer proefritjes te regelen, zodat je ook zelf weet wat het is. Het is namelijk een wereld van verschil tussen huurkarts en wedstrijdkarts!

Twee belangrijke vragen voor de aanschaf van een kart

Voordat we werkelijk karts gaan bekijken stel ik je twee vragen waar je goed over na moet denken
– Wat wil je?
– Wat kan je?

Wil je als recreant je rondjes rijden, paar keer in het jaar, en heb je zelf technische kennis of wil je professionele wedstrijd karter worden en maar heb je geen technische kennis? Dit zijn twee extreme voorbeelden, maar toch moet je je goed afvragen wat je precies wilt en kunt. De eisen die aan het materiaal gesteld worden zijn namelijk nogal verschillend.

Meestal begint het als recreant, die dan toch wel wat vaker gaat karten, en dan ook wel een wedstrijdje zo her en der wil rijden. Het is dus van belang dat je van te voren al weet wat je wilt, wil je later wedstrijden gaan rijden, dan kun je beter meteen goede spullen aanschaffen, want anders moet je ze later alsnog aanschaffen, en ben je extra duur uit.

Als je vervolgens weet wat je wilt, dan kijken we of je dat ook kunt. Laat je budget het toe? Kun je de kart zelf onderhouden, afstellen, reviseren? Kun je de spullen zelf vervoeren? Heb je zelf goede stalling? Stiekem willen we allemaal wel professional worden en met de duurste spullen rondrijden maar het moet financieel wel haalbaar zijn. Je budget moet genoeg ruimte hebben om naast een kart ook de kleding, gereedschap, onderdelen, smeermiddelen en vervoer te financieren. En onvoorziene zaken zoals….schades. Dus houd daar rekening mee!

2-takt of 4-takt motor?

We gaan eerst kiezen met welke motor we gaan rijden (en daarmee ook eventueel in welke klasse.) Op het motorgebied komen we drie verschillende types tegen de 2-takt, 4-takt en wankelmotor. Bij de 2-takt motoren is er tevens nog de opsplitsing tussen geschakeld en automaat.

De 2-takt motor is licht van gewicht, levert veel vermogen en heeft eenvoudige techniek. Om die reden wordt deze al jaren toegepast in de kartsport. Door strengere milieu eisen en geluidsbelasting word er al lang gesproken over dat de kartsport over gaat stappen op 4-takt motoren (net zoals in alle andere motorsporten). Echter wanneer dit zal gebeuren, dat kan niemand je vertellen. De 2-takt motor is op dit moment nog zo populair dat het moeilijk is om in één keer over te stappen op 4-takt. De 4-takt motor heeft als voordeel dat deze schoner en geluidsarmer is. Bovendien is een 4-takt motor gebruiksvriendelijker in onderhoud. Nadeel van de 4-takt motor is echter dat deze in aanschaf een stuk hoger zijn dan een 2-takt motor en vanwege complexere techniek de kosten bij revisie hoger zijn. Naast 2-takt en 4-takt motoren is er ook de wankelmotor. Een wankelmotor hij heeft zowel de voordelen van een 4-takt als van een 2-takt, echter ook hier is de prijs een groot nadeel. We lopen ze allemaal even langs en noemen de kenmerken. Deze kenmerken geven je een idee van hoe het in globaal elkaar zit, de kenmerken verschillen per motor.

Ik beperk me op de pagina even tot de in Nederland relevante motoren voor de beginnende karter. Elders op deze site tref je een overzicht van alle verschillende soorten motoren.

2-takt:

De 125cc 2-takt automaat levert rond de 30pk, draait ongeveer 14.000 rpm en zijn onderhoudsvriendelijk. De motoren hoeven pas na 30 tot 50 rijuren gereviseerd te worden. Deze klasse is de opstap klasse in de 2-takt. We kennen motoren als Rotax Max en Iame X30. Revisie van deze motoren gebeurd ongeveer bij 25-40 rijuren.

Naast deze onderhoudsvriendelijke motoren zijn er in de hogere divisies van de kartsport ook 125cc automaat motoren in gebruik, deze worden de OK motoren genoemd (voorheen KF), maar zijn voor de beginnende rijder in Nederland niet aan te raden.

Naast automaat motoren zijn er ook 125cc 2-takt geschakelde motoren, KZ genaamd. KZ motoren leveren ongeveer 45 PK aan vermogen en vergen dan ook wat meer onderhoud (na ongeveer 8 tot 12 rijuren)

4-takt:

De opstapklasse bij de 4-takt is de Honda 390. Deze motoren leveren 13pk, maken 6500 rpm, en zijn zowat onderhoudsvrij . Eén keer per jaar kleppen stellen, en paar keer per jaar olie verversen.

Snellere 4-takt motoren zijn er in de vorm van de VT250, met vermogens tussen de 35-40pk. Het onderhoud van deze motor is echter wel wat meer dan bij een Honda, zo moet er regelmatig het oliepeil worden gecontroleerd, oliefilter vervangen, distributieriem controleren en met enige regelmaat de kleppen worden gesteld.

Wankel:

De derde motor optie is de wankelmotor. De Aixro XR8 is een 300cc wankelmotor met een vermogen van 47pk. Deze motor draait maximaal 10.300 rpm en weegt 15kg.

Om een beetje idee te krijgen wat de prijzen zijn van deze motoren staat hieronder een schema. De prijzen zijn afgerond, en kunnen variëren!

 

2-takt motoren nieuw
125cc 2-takt automaat 2400
125cc 2-takt geschakeld (KZ) 3500
 
4-takt motoren  
390cc 4-takt 1400
VT250 4000
 
Wankelmotoren  
Aixro XR8 4200

 

Welke motor voor jou de beste is, hangt dus af van je technische kennis, je budget, en je rijvaardigheid (je begint niet met de snelste motor). Wil je absoluut weinig onderhoud, dan is een Honda 4-takt de motor voor jou. Deze motor heeft wel een lagere snelheid dan alle andere motoren, maar zeker in clubverband zeer aantrekkelijk. Wil je hard gaan met relatief weinig onderhoud, dan is de keuze tussen een 125cc 2-takt automaat, of een snelle 4-takt. Wil je hard gaan, en houd je van sleutelen, dan kom je uit op een 100cc 2-takt of 125cc 2-takt schakel. Wil hard gaan, weinig onderhoud, en heb je voldoende budget, dan is de wankelmotor iets voor jou.

Welk kartchassis moet ik kopen?

Kart frames zijn er in twee soorten, namelijk automaat en schakel. het verschil laat zich gauw raden; bij schakel frames is er een schakelpook aanwezig en zijn er remmen gemonteerd zijn op de voorwielen. De schakelframes worden ook gebruikt bij de wankelmotoren vanwege het vermogen. Hetzelfde voor 4-takt motoren, enerzijds vanwege vermogen/gewicht, anderszijds vanwege de stoelpositie en aandrijving.

De kwaliteit van de frames zijn tegenwoordig wel aardig hetzelfde, zo worden de CRG-Zanardi-Hamilton-Maranello karts in dezelfde fabriek gemaakt, net als Tonykart-Kosmic-Alonso en Birel-Ricciardo-RK.

De frames worden vervaardigd uit 30 / 32mm chroom molybdeen. Bij de competitie karts is er meestal de mogelijkheid om stabilisator stangen te plaatsen, is de rijhoogte zowel voor als achter verstellen en kan het camber en caster van de voorwielen aangepast worden. Bij de wat goedkopere karts worden deze opties vaak weggenomen of beperkt.

Iets moeilijker word het bij de verschillende type karts van de merken, elk merk heeft vaak meerdere type kart frames in het assortiment. Dit heeft o.a. te maken in welke omstandigheden en welke bandencompound je rijd, maar dat gaat nu iets te diep om dat ook allemaal uit te zoeken van elk merk.

Aan alle karters vragen wat hun ervaring is goed, maar ieder heeft zijn eigen rijstijl, dus er kunnen verschillende meningen zijn over een merk. Het is de kunst om je kart naar jouw rijstijl af te stellen, binnen de mogelijkheden die er zijn

Als bekend is wat je wilt en kunt, dan gaan we eindelijk kijken naar de kart. De vraag die dan opduikt is koop je een nieuwe kart, of een gebruikte. Dit hang weer af van je budget. Een wedstrijdrijder met een groot budget zal zijn spullen nieuw kopen, maar een recreant met een kleiner budget kan zich prima vermaken met een gebruikte kart.

Verkoop praatjes bij het kopen van een kart moet je niet geloven, want je koopt geen kart om lekker mee te toeren op de kartbaan. Met elke kart wordt geracet, misschien niet in competitie verband, maar elke keer als er mee gereden word, wordt er geprobeerd zo hard mogelijk op (over) de limiet te gaan.

Heb je een klein budget, dan is het voor de hand liggend om een compleet tweedehandse kart te kopen. Heb je een iets groter budget, of wil je wat meer zekerheid, dan kun je ervoor kiezen een tweedehands frame aan te schaffen, met een nieuwe motor. Heb je een ruimer budget dan kun je het je veroorloven een compleet nieuwe kart te kopen.

Dan is de volgende vraagstelling, een tweedehandse kart van een duur merk, of een nieuwe kart van een goedkoper merk? Dat is een vraag waar je zelf een antwoord op moet vinden, want dit heeft te maken met wat je wilt in de kartsport. Wil je als recreant met een klein budget rijden, met de zekerheid dat je goed spul hebt, dan kun je gaan voor een nieuwe kart van een goedkoper merk. Wil je echter competities gaan rijden en heb je een klein budget, dan is het misschien beter om een tweedehands top merk aan te schaffen, die bewezen heeft dat die goede prestaties levert (uiteraard zijn die goede prestaties van meer dingen afhankelijk)

Waar moet ik opletten bij het kopen van een tweedehands kart?

Als je je keuze hebt gemaakt en je al enige tijd in de gaten hebt gehouden wat er te koop is, komt dat moment dat je je eerste kart gaat bekijken. Waar moet je dan zoal op letten?
Let met name op het volgende om de technische conditie te kunnen inschatten:

-Slijtage (onderzijde) frame mag niet teveel zijn
-Kart moet schoon zijn
-Nergens speling
-Banden moeten gelijkmatig afgesleten zijn
-Alles moet soepel en zonder haperen kunnen draaien
-Er mag niet aan gelast zijn

Welke kleding moet ik aan om te kunnen karten?Het vervoer van de kart

Je hebt zojuist een kart gekocht en nu nog meenemen naar huis! En uiteraard heen en weer naar de kartbaan. Ook hier komt je budget weer bij kijken. Sommigen hebben een auto die groot genoeg is om een kart in te vervoeren. Niet iedereen heeft die ruimte in de auto, dus voor hen is er een aanhanger, een gesloten of een open aanhanger. Ook kun je kiezen voor een kart-busje, of vrachtwagen waarin je ook kunt overnachten.

Wat kost karten?

Vaste kosten
Deze kosten hoef je maar een keer te maken bij de aanschaf van de kart, en hoeven alleen te worden vervangen bij schade of slijtage. Deze prijzen geven je een indicatie, en zijn niet de duurste, dus het kan zijn dat jezelf duurder uitkomt!
overall:                                                    200

handschoenen::                                       40

schoenen                                               70

ribbeschermer                                        60

Helm                                                   200

balaclava/knie/elleboogbeschermer         50

gereedschap:                                          150

bandenspanningsmeter:                           50

karttrollie/bok:                                      150

smeermiddelen:                                       40

onderdelen:                                             70

Rijkosten
Baanhuur     Verschilt per circuit. gemiddeld 50 euro per dag.
Banden        gemiddeld 165-220 euro per set, afhankelijk van de band. Ongeveer om de 3 a 4 rijdagen vervangen afhankelijk van het rijgedrag
Benzine        Tussen de 10 en 20 liter per dag. Verschilt per kart en soort benzine
Olie              Voor 2 takt ook olie, ongeveer 20 euro per 40 liter benzine
Slijtage         Van tandwielen, ketting, bougies etc. Gemiddeld 25 euro per dag rijden.
Schade        Denk er hierbij aan een: verbogen achteras (100 euro), gedeukte velg (45 euro), kapot tandwiel (25 euro), kapotte ketting (20 euro), kapotte uitlaat (100-200 euro), verbogen stuurkolom (30 euro), gebroken fusee (80 euro)

Revisie         Afhankelijk van de motor en aantal rijuren (Rotax max 250 euro na 40uur)

Vervoer        Vervoer van en naar circuit, voor iedereen verschillend

Het enige wat we nu nog niet mee hebben geteld is de prijs van de kart. Omdat elke kart anders is, is het heel moeilijk om een gemiddelde prijs te geven, maar ga ervan uit dat een nieuwe kart ongeveer de 6000 a 7000 euro kost voor een automaat tot ongeveer 8000-9000 voor een schakelkart. 2e hands vind je al goede karts voor ongeveer de helft van dat geld.

Conclusie

Ervan uitgaande dat de meeste mensen als recreant beginnen, maar later toch wedstrijden willen gaan rijden, en een klein budget hebben, kun je het beste op zoek gaan naar een tweedehandse kart van een merk (frame) dat in alle klassen goede resultaten behaald en zeker in de klasse waarin jij uit wilt komen het goed doet. Je kunt ervoor kiezen om alleen het frame tweedehands aan te schaffen, en een nieuwe motor als je budget dat toelaat. Welke frames goede resultaten behalen, dat is elke keer weer anders, dus daarvoor zul je de uitslagen bij moeten houden. Dure frames hoeven niet per definitie sneller te zijn, want veel belangrijker is dat je je kart(frame) afstelt naar jou rijstijl. Bij goedkope merken is dat niet altijd mogelijk. Omdat de meeste beginners vol met ambitie zitten valt de keuze van de motor in de 125cc 2-takt automaten klasse (Rotax max of Iame X30) of voor diegene die geen om kijken wil hebben naar de motor, de Honda 4-takt, echter deze klasse gaat wat langzamer dan de andere en zal competitie meer in clubverband plaats vinden dan op nationaal niveau.